Pas op voor Myiasis (maden)!

Pas op voor Myiasis (maden) bij konijnen!

Met dit warme weer zijn konijnen erg gevoelig voor Myiasis, ofwel maden. Myiasis is een ziekte waarbij de maden van vliegen in de vacht en huid van het konijn komen. Deze zorgen voor ernstige huidontstekingen en zelfs afsterven van weefsel. Konijnen kunnen hier erg ziek van worden en snel overlijden.

Ontstaan

Vliegen leggen de eitjes (waaruit de maden komen) het liefste op warme, vochtige plekken. Vaak zien we dit dan ook in de zomer rondom de anus en in de liezen van de konijnen ontstaan. Binnen enkele uren kunnen er al maden uit de gelegde eitjes komen. De maden nestelen zich in de huid en scheiden stoffen af die de huid en het weefsel laten afsterven. Dit is erg pijnlijk voor het konijn.

Symptomen

Het is soms lastig om de eitjes bij een konijn te zien. Daarom is het aan te raden om zeker 2 x per dag bij warm weer uw konijn te controleren op maden. Daarnaast dient u ook te letten op de volgende symptomen: roodheid, zwellingen en gaatjes in de huid, pijn en jeuk, verminderde eetlust, sloom en uiteindelijk raken sommige konijnen in shock en sterven.

Maden gezien? Naar de dierenarts!

Ziet u maden bij uw konijn, ga dan zo snel mogelijk naar de dierenarts! Hoe eerder we kunnen behandelen hoe beter de kans op herstel. Het behandelen bestaat uit het wassen en scheren van de vacht, het verwijderen van de maden en daarna pijnstilling en antibiotica geven. Echter, in sommige gevallen is de huid en het weefsel al zo aangetast dat euthanasie de meest vriendelijke optie is.

Voorkomen

Om maden bij uw konijn te voorkomen is een goede hygiëne erg belangrijk. Maak het hok dagelijks schoon en controleer ook of uw konijn geen urine of ontlasting aan z’n lichaam geplakt heeft zitten. Heeft hij dit wel? Maak het dan dagelijks goed schoon. Daarnaast kunt u horren plaatsen om het hok, zodat vliegen niet bij uw konijn kunnen komen. En als laatste bestaat er NoMyiasis Spray die u bij uw dierenarts kunt halen. Hiermee kunt u het hok inspuiten en dit helpt Myiasis te voorkomen.

Houdt uw konijn(en) bij dit weer dus goed in de gaten! Controleer zeker twee keer per dag en ziet u maden, bel dan meteen uw dierenarts!

Contactinformatie praktijk

Dierenkliniek Enschede

• Ma
  • Di
  • Wo
  • Do
  • Vrij
  • Za
    Gesloten
  • Zo
    Gesloten

Contactinformatie bij spoedgevallen

Bel a.u.b.:

Vind ons hier:

Brinkstraat 234 7541 AV Enschede 1 x per maand hebben we een avond vaccinatie spreekuur. Wij werken uitsluitend op afspraak.
ontvang een routebeschrijving via Google Maps

Bel dit nummer bij spoedgevallen: