Bijzondere Patiënt Augustus

Op 16 augustus zijn Katrien & Tommie bij ons geweest voor hun vaccinatie, want ook voor konijnen is dit erg belangrijk. Daarbij wordt net als een hond of kat, het konijn helemaal na gekeken. Zijn de longen en het hart in orde? Vinden we afwijkingen aan het gebit? Dit is uiteraard ook bij Katrien & Tommie gedaan. Tegenwoordig zijn konijnen namelijk een veel voorkomend en gewaardeerd huisdier. Ze kunnen zelfs 10 jaar oud worden!

Het bezoek aan de dierenarts was wel een beetje spannend, maar ze hebben het dapper doorstaan. Het algemene onderzoek is erg belangrijk, want een ongezond of ziek dier mag je niet vaccineren.

Er zijn verschillende vaccinaties voor konijnen, namelijk de RHD1/Myxo (1 jaar geldig) en de RHD2 (9 maanden geldig). Katrien & Tommie zijn geweest voor hun RHD2 enting.

RHD:
RHD is een afkorting van Rabbit Haemorrhagic Disease. Een andere naam voor deze ziekte is VHD of VHS, dit is een afkorting van Viral Hemorrhagic Disease of Viraal Hemorrhagisch syndroom. Het is een uiterst besmettelijke ziekte met een snel en zeer ernstig ziekteverloop. Het wordt veroorzaakt door een virus, een calicivirus.

Het virus wordt door besmette konijnen uitgescheiden via urine, ontlasting en speeksel. Het RHD-virus is zeer besmettelijk en erg resistent. Het kan in de omgeving enkele maanden ‘overleven’ en dieren besmetten. Het virus wordt door direct en indirect contact overgedragen. Met indirect contact bedoelen we dat de besmetting niet direct van konijn op konijn plaats vindt maar via kleding, schoenen, mensen, andere dieren of planten. Een paardenbloem uit de berm kan bijvoorbeeld besmet zijn door een wild konijn. Geef daarom geen vers geplukte planten aan uw konijn.

De volgende symptomen kunnen konijnen hebben als ze besmet zijn met RHD:

• Krampen en coördinatieproblemen
  • Bloederige neusuitvloei
  • Verminderde eetlust
  • Koorts of in een erger stadium ondertemperatuur
  • Tekenen van pijn, tandenknarsen of schreeuwen
  • Sterfte, meestal binnen 72 uur
  • Soms diarree en geelzucht

Helaas bestaat er geen geneesmiddel voor RHD en kun je eenmaal besmet alleen symptomatisch behandelen. Daarom is preventie heel erg belangrijk. Vaccinatie biedt een goede bescherming een geeft een jaar lang bescherming. Daarom blijft vaccinatie het belangrijkste wapen tegen RHD. Er bestaat inmiddels ook een vaccin voor RHD2 bij konijnen. Er zijn dus twee types RHD en tegen beide kunnen we op dit moment vaccineren. RHD1 zit samen in een 'cocktail' met de Myxomatose. Tegenwoordig zijn er voor de RHD2 vaccinatie ook losse flacons per konijn beschikbaar.

Myxomatose:
Myxomatose is een ernstige ziekte. Konijnen worden hier erg ziek van en het merendeel overleeft de ziekte niet. Myxomatose wordt veroorzaakt door een virus, dat behoort tot de pokkenvirussen. Er zijn verschillende stammen van dit virus en deze stammen kunnen een verschillend ziektebeeld geven. Het konijn krijgt bij besmetting zwellingen (myxomen) aan met name de kop. Daarnaast krijgt het konijn koorts en stopt met eten.

Het virus wordt overgebracht van het ene konijn naar het andere door stekende insecten, zoals muggen en de konijnenvlo. Het is dus mogelijk dat een konijn dat alleen in een ren zit, of zelfs alleen in huis zit, besmet wordt, zonder dat het met andere konijnen in aanraking is geweest. Zeker in de zomermaanden lopen konijnen dus risico gestoken te worden door een mug en nesmet te worden met Myxomatose. Het virus kan ook overgebracht worden door direct contact tussen konijnen. Nadat het virus in de huid komt (door een mug of vlo) of nadat het virus ingeademd is, gaat het virus zich door het lichaam verspreiden via de bloedbaan. Via de bloedbaan komt het virus bij verschillende organen en de huid.

Bij besmette konijnen zien we de volgende symptomen:

• Zwellingen en korsten ter hoogte van oogleden, oren, neus, geslachtsstreek. Dit noemen we myxomen
  • Ooguitvloei en neusuitvloei, dit kan pusssig zijn
  • Koorts
  • Verminderde eetlust  en lusteloosheid
  • Benauwdheid
  • Sterfte

De ziekte treedt meestal op in het voorjaar, de zomer en het najaar, wanneer de stekende muggen actief zijn. We zien tijdens deze periode ook veel wilde konijnen met myxomatose en het is daarom nog steeds een ziekte die veel voorkomt. Helaas is er ook voor Myxomatose geen geneesmiddel en kun je eenmaal besmet alleen symptomatisch behandelen. Daarom is wederom vaccineren de beste preventie tegen Myxomatose.

Ons advies is daarom alle konijnen, buiten of binnen, te vaccineren. Heeft u hier verder nog vragen over of wilt u een afspraak maken neem dan contact op met onze kliniek. Katrien & Tommie krijgen van ons automatisch weer een oproep als ze toe zijn aan hun vaccinaties en wij hopen ze alleen in goede gezondheid weer te zien!

Contactinformatie praktijk

Dierenkliniek Enschede

• Ma
  • Di
  • Wo
  • Do
  • Vrij
  • Za
    Gesloten
  • Zo
    Gesloten

Contactinformatie bij spoedgevallen

Bel a.u.b.:

Vind ons hier:

Brinkstraat 234 7541 AV Enschede 1 x per maand hebben we een avond vaccinatie spreekuur. Wij werken uitsluitend op afspraak.
ontvang een routebeschrijving via Google Maps

Bel dit nummer bij spoedgevallen: